Gepost in andereHeb je onlangs een woning gekocht die groter is dan je huidige pand? Dan kun je jezelf waarschijnlijk al helemaal in die grotere woonkamer zien zitten, of misschien wel zien genieten in een tuin die je tot op heden niet had.
Er moet echter eerst nog verhuisd worden! Een verhuis is altijd spannend, en er komt bovendien ook vaak veel meer werk bij kijken dan wat je van tevoren voorzag. Want naast het vele opruimen en inpakken, zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden. Hoe verhuis je al je spullen? Wil je dezelfde inrichting als nu? En hoe staat het eigenlijk met je financiën?
Om je verhuizing zo soepel mogelijk te houden, volgen hierbij enkele tips die je kunt opvolgen om het allemaal wat simpeler en prettiger te maken.
Wat neem je wel en niet mee?
Bij een verhuis denk je in eerste instantie waarschijnlijk aan gerief en materiële zaken. Want elk mens heeft een huis vol spullen, maar welke wil je houden en welke wil je liever achterlaten? Om dit op een logische en overzichtelijke wijze te regelen, kun je het beste twee lijsten opstellen met alles dat je hebt. De ene lijst bevat de spullen die je meeneemt, de andere lijst de spullen die je niet meer wilt.
Waarom is het slim om ook van de spullen die je niet meeneemt een lijst te maken? Omdat er misschien zaken tussen zitten die iemand anders nog kan gebruiken. Misschien kun je wat spullen aan vrienden geven, maar ongetwijfeld is de kringloopwinkel er ook erg blij mee. Zo kun je een ander helemaal gratis helpen.
Door zaken op je lijst af te vinken, weet je waar alles is of heen gaat.
Hoe krijg je je hele inboedel in dozen zonder alles uit het oog te verliezen?
Nadat je een lijst hebt met spullen, is het handig om per ruimte deze spullen te sorteren en in te pakken. Daarna schrijf je op elke doos de inhoud, zodat je straks in je nieuwe huis meteen alle dozen in de bijbehorende ruimte kunt zetten. Dit scheelt uren, als niet dagen extra werk!
Je hoeft namelijk niet elke doos open te maken als je op zoek bent naar een toiletrolhouder of pollepel: alles staat al op de juiste plek.
Hoe regel je de verhuis zelf?
Als je niet heel veel spullen hebt, kun je vaak prima alleen of met wat vrienden heen en weer rijden. Heb je echter al een ruime inboedel, dan kan het inhuren van een verhuisbedrijf voordeliger zijn. Je bent dan wel wat extra kosten kwijt, maar wint daarentegen aan tijd. En deze tijdswinst kan fors oplopen.
Inventarisatie van je maandelijkse kosten
Een groter huis staat gelijk aan hogere lasten. De jaarlijkse belastingen zullen hoe dan ook hoger uitvallen, omdat het kadastraal inkomen van je pand hoger is. Ook dien je rekening te houden met hogere stookkosten in de winter, simpelweg omdat er meer kubieke meters verwarmd moeten worden. Probeer ruim voor de verhuis dit al op papier te krijgen, zodat je weet hoeveel extra geld je maandelijks nodig hebt om alles te betalen.
Financiële vragen
WoonHypotheek kan je in elke fase van je aankoop, verkoop en verhuis bijstaan met financieel advies. Samen met jou maken wij een helder financieel plaatje, waarmee we direct bij meer dan 25 kredietverstrekkers offertes kunnen opvragen. Zo vinden we voor jou de meest geschikte woonlening, volledig onafhankelijk!
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem nu contact met ons op, en we plannen snel een afspraak!
MEER ADVIES IN ANDERE